Suiker en gezondheid

Wij hebben suiker nodig

We hebben brandstof nodig om te kunnen lopen, praten en werken, maar ook om te denken en needzelfs om te ademen en ons hart te laten kloppen. Suiker is één van de belangrijkste energieleveranciers voor de mens.

Circa 80% van alle suiker die wij innemen, halen wij uit levensmiddelen die naast suiker, ook vitaminen en mineralen bevatten. Wanneer wij teveel of te weinig suiker gebruiken, nemen wij automatisch teveel of te weinig vitaminen en mineralen in. Het komt er dus op aan een gezond evenwicht te vinden.

Veel van de ‘light’ producten die vandaag te koop worden aangeboden, zijn suikerarm. Uit dieetstudies blijkt dat die producten ook minder noodzakelijke mineralen en vitaminen bevatten dan de oorspronkelijke suikerhoudende producten. Zij zijn daarom niet zo gezond als vaak wordt aangenomen. Voor gezonde mensen heeft suiker dus meer voor- dan nadelen. Is suiker dan niet de gevreesde dikmaker, zoals vaak wordt beweerd? Een interessante vraag…

De mythe van de suikerbuik

Mensen worden dik als ze meer calorieën innemen dan ze verbruiken. Het teveel wordt omgezet in lichaamsvet. Wie weinig beweegt, wordt dus sneller dik. Om de gewichtstoename te beperken, gaan mensen dan ook calorieën schrappen. Ze bannen bijvoorbeeld suiker uit hun dieet. Helaas blijkt dat vaak averechts uit te pakken, omdat de suiker wordt vervangen door vettere hapjes.

Eén gram suiker levert vier kilocalorieën op, maar één gram vet zorgt voor negen kilocalorieën. Meer dan het dubbele dus. Onderzoekers stelden inderdaad vast dat zwaarlijvige mensen gemiddeld tot vijf keer meer vetten eten dan suikers. Bovendien doen ze weinig aan sport.

Van suiker wordt een mens dus niet gauw te dik. Van vet echter wel. Sterker nog: wie zijn suikerverbruik wat opvoert en tegelijk zijn vetverbruik vermindert, valt af. Wie het omgekeerde doet – meer vet en minder suiker innemen – komt bij. Minder vet en meer beweging is goed voor iedere mens.

Zoetekauw met kiespijn?

Suiker is slecht voor de tanden. Hoe vaak hebben we dat niet gehoord? Recente studies tonen echter aan dat er geen direct verband bestaat tussen het eten van suikerhoudende producten en het ontstaan van tandbederf.

Er is echter wel een verband aangetoond tussen bepaalde levensmiddelen en het ontstaan van cariës. Rijst, aardappelen, brood, bananen en druiven verhogen wel degelijk de kans op gaatjes in de tanden. Melk, kaas chocolade, thee, vis en granen doen dat veel minder.

De kans op tandbederf hangt vooral af van het aantal keren dat wij eten en niet zozeer van wat wij eten of hoeveel wij eten. Iedere keer dat wij eten, geven wij de bacteriën de kans ons gebit aan te tasten.Daarom is het goed vaak de tanden te poetsen. Tweemaal poetsen per dag, is een absoluut minimum. En poetsen vóór het slapengaan is gewoon noodzakelijk.

Suiker en diabetes

Onze pancreas of alvleesklier produceert insuline. Dat is een hormoon dat ons lichaam gebruikt om suikers in energie om te zetten. Diabetes is een ziekte die ontstaat wanneer de pancreas te weinig of helemaal geen insuline produceert.
Er zijn twee soorten diabetes.

  • Diabetes van het type 1, ook wel ‘magere diabetes’ of ‘jeugddiabetes’ genoemd, is een aangeboren ziekte. Bij mensen die aan dit type diabetes lijden, produceert de pancreas geen insuline meer. Om normaal te kunnen leven moeten deze mensen dagelijks insuline toegediend krijgen, meestal via injecties.
  • Diabetes van het type 2, ook wel ‘vette diabetes’ genoemd, is een ziekte die zich op latere leeftijd manifesteert. Maar de laatste jaren komt deze ziekte op steeds jongere leeftijden voor. De pancreas produceert nog wel insuline, maar het lichaam gebruikt het hormoon niet optimaal meer.

Wie aan diabetes lijdt, moet geneesmiddelen nemen, volgt best een aangepast dieet en zorgt voor voldoende lichaamsbeweging. Net als gezonde mensen zijn diabetici beter af met een gevarieerde voeding, waarin ook suiker een plaats heeft. Het probleem is immers niet de suiker, maar de insuline.

Hieronder vind je de link naar een zeer waardevol initiatief:
http://diabetes.skynetblogs.be